2008-04-15

Äkta bönor

På morgonen går jag barfota genom vår ljusa lägenhet till köket. Golvet är varmt, ekparketten behagligt mjuk under mina fotsulor. Lite damm talkar mina fötter som en påminnelse om att hantverkarna fortfarande finns i våra liv. I köket mäter jag upp kaffebönor i espressomaskinens behållare, trycker på knappen och ser den tjocka creman fylla koppen. Köket fylls av kaffedoft. Äkta kaffe - en vardagslyx som förtjänar en tanke. Så här skrev Nordisk familjebok i början av förra seklet:

För en tid sedan fanns fullkomligt konstgjordt kaffe. Af deg, lera och andra ämnen, åt hvilka man gifvit en passande färg, bildades medelst särskilda små, af ångmaskin drifna pressformar, bönor, efterhärmande olika slag af äkta kaffe. Sådana konstgjorda bönor blandades sedan i viss mängd till den äkta kaffesort, som de likna, och i sålunda "modifieradt" kaffe kunde sådana falska bönor lätt förbises.

Vilken tur att det inte finns falska bönor i mitt liv.

3 kommentarer:

thekax sa...

I en personalmatsal nära mig serveras ofta bön i den vegetariska avdelningen. Är även det något för Beans?

englundhelena sa...

Det beror på ... är det äkta bönor? I så fall kan jag proväta dem och se om de platsar på Beans.

thekax sa...

Vi funderar på om det kan vara något religiöst?