2018-07-08

Monogram Franciacorta, 5 juli 2018

Verona - 34 grader och hög luftfuktighet. Peter och jag strosade omkring i gränderna och på torgen och insöp atmosfären. Det här är romantikens huvudstad verkligen. Varenda restaurang ser ut att vara hämtad direkt från Lady och Lufsen och människorna är fantastiskt trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående.

Vi åt en enkel middag på restaurangen runt hörnet från vår lägenhet Ostregheteria Sottoriva 23. Där beställde jag bara in ett glas franciacorta utan att vara mer specifik än så. Men när servitrisen kom kunde jag inte låta bli att fråga efter märket.

- Det är en franciacorta, förklarade hon.
- Ja men det måste väl ha ett namn också, tyckte vi.

Men hon förstod inte alls utan började förklara att vinet tillverkas i bergsregionen alldeles utanför  Verona. Till slut bad vi att få se flaskan. Undrar om hon ens då förstod att vinet faktiskt hade ett namn: Monogram.
Det var väldigt enkelt och osofistikerat (kanske därför hon inte tyckte att det var värt ett namn). Men flaskan var nyöppnad så vinet var kallt och mycket friskt med smak av citrus. Jag kommenterade att det hade lite för stora bubblor och var en aning obalanserat. (Vad är det med mig och stora bubblor nu för tiden?)

Inga kommentarer: