2018-07-05

Ca' d'or, Selezione grand vintage nobel cuvée, 4 juli 2018

Vi har haft lite svårt att hitta ställen där man kan dricka bara ett glas franciacorta. De flesta ställen serverar bara helflaskor och möjligen halvflaskor. Så när Peter var hängig och jag fick ge mig ut på egen hand i restaurangdjungeln i Iseo försökte jag leta upp ställen som serverar glasvis.

Mitt första stopp blev på La Vie en Rose mitt på torget bakom vårt hotell, Piazza Garibaldi. Där hade de inte mindre än tre franciacortor på glas. Jag beställde ett glas Ca' d'or för 5 euro inklusive oliver, jordnötter och kex.

Ett mycket bra val, måste jag säga. Vinet var härligt iskallt i den 30-gradiga kvällen. Och vinet passade perfekt som apertif: utpräglad brödighet och med en tydlig smörkolasmak. Lite åt det söta hållet och med fina, fina bubblor. Ett vin i min smak.

Inga kommentarer: