2008-02-03

Böna # 7

Kvinnan vid grönsaksståndet på Mercado Central i San José är envis.

- Ni har räknat fel! Ni försöker råna mig på mina pengar!

- Men snälla señora, jag har summerat flera gånger. Det blir 2070 coloner varje gång.

Kvinnan är liten och ganska nätt. Håret bär hon i en inbakad fläta och det fårade ansiktet ser intelligent ut. Glasögonen förstärker förstås intrycket. Hennes mun ser bestämd ut.

- Jag betalar inte mer än 1800 coloner. Ni har räknat fel!

Kön bakom henne börjar bli lång. Fler och fler lägger sig i dispyten, räknar och dividerar. Pojken som är i sällskap med kvinnan börjar skruva på sig generat. Rösterna är ilskna, påsarna vägs om igen, räknemaskinen får återigen summera posterna, flera hjälper till att kontrollräkna. Expediten i grönsaksståndet ler så triumferande:

- 2070 coloner, señora! Varken mer eller mindre. Betala mig nu eller gå härifrån så att andra får handla.

Kvinnan bryter ut i en tirad av spanska ord, lämnar över några sedlar och packar sedan sina påsar med yviga rörelser så att lösviktsbönorna flyger. Så tar hon pojken i handen och går därifrån, medan orden fortsätter att smattra ur hennes mun.

Inga kommentarer: