2008-02-01

Summa sumarum - Costa Rica

Peter och Helena summerar semesternNär vi landade i Costa Rica på kvällen den 14 januari hade vi inga fasta planer alls. Vi hade bokat hotellrum i San José första natten, men i övrigt var ingenting inbokat. Vi hade lite vaga tankar på att plugga spanska, lära oss laga latinamerikansk mat och att åka zip-line. Vad blev då vårt helhetsintryck när vi sumerar vår Costa Rica-semester 2008?

Vilken fantastisk semester. Vi var borta totalt 20 dagar men vi hann med så mycket. Man kan kanske tro att det blir lite stressigt att bryta upp hela tiden och bege sig till en ny ort efter bara några dagar, men vi fick aldrig den känslan - kanske tack vare att vi aldrig planerade särskilt noga utan styrde vår kosa dit vi ville, när vi ville. - Helena

Var det verkligen bara sol och blå himmel hela tiden? Inga missöden, undrar du kanske. Vi måste faktiskt tänka efter ...

Hmm, costaricanerna är inte så bra på kösystem och kan utan att blinka tränga sig före medan man själv har köat i evigheter. Helena i en silla hammackaPeter blev så förbannad på McDonald's i San José att han till och med struntade i den McFlurry som han hade suktat efter i en vecka.

Och trottoarerna i Sámara var idiotiskt utformade. Varenda dag höll jag på att snubbla i de nästan osynliga nedsänkningarna och sista dagen ramlade jag och stukade foten och slog upp knäet. På så sätt gick jag miste om den sista dagen på stranden. :-(Peter som backpacker - Helena

Det känns dumt att klaga på vädret efter fyra dagar i strålande sol på en underbar strand, men Karibien var kallare och regnigare än vad jag kom ihåg. Och magsjukan kunde jag nog ha varit utan. Allt som vi inte hann med? Nja, det känns mer som något positivt för det innebar att vi verkligen stannade upp och njöt av det vi upplevde, och det kan aldrig vara fel. - Peter

Den bästa höjdpunkten då? Välj EN sak.

Det är omöjligt att välja ut EN höjdpunkt. Om jag inte får ange 62 stycken så vägrar jag. - Helena

Utan tvekan glädjen och stoltheten jag kände när jag såg Helena ta sig över sina begränsningar och både åka gummiflotte och zipline. Titta en gång till på videon i slutet på "Zip-i-doo-da"-avsnittet. Det är det vackraste jag såg på hela resan! - Peter

Inga kommentarer: