2013-07-08

Gramona, 4 juli

Allting i den lilla byn Sant Sadurni stänger under siestatimmarna, även vinhusen. Men framåt tretiden öppnade i alla fall källaren Gramona. Gramona har nog ingenting annat gemensamt med Recaredo. Medan allting hos Recaredo var stramt och präglades av kvalitet och seriositet var allting hos Gramona lättsamt, spralligt och lekfullt. Guiden var glad, pladdrig och opretentiös och helt chosefri – kanske en välkommen kontrast till den strama guiden på förmiddagen. 

Vi råkade komma rakt in i slutet av en visning, vilket vi egentlige bara tyckte var bra. Vi har ju hört rätt många berätta om sin framställningsprocess och gjort rätt många besök i jästdoftande svala champagnekällare vid det här laget, och det enda vi var ute efter var just provsmakningen. Vi kom precis lagom till det första glaset. Jag gjorde noggranna anteckningar i Evernote för att komma ihåg smaker, dofter och druvsorter men tyvärr är anteckningarna borta.

Den första var i alla fall en cava på de lokala druvorna, åtminstone xarello och macabeo. Nästan alla cavor idag är s.k. brut nature, det vill säga utan tillsatt socker i andra jäsningen. Eftersom de lokala druvorna nästan uteslutande är gröna druvor (xarello, macabeo, parellada) blir cavorna mycket torra och mycket friska. Men de får inte så mycket komplexitet. Jag har bestämt för mig att mitt intryck av Gramonas Allegro var precis det: torrt, friskt men utan komplexitet.

Den andra hade lite mer kropp och antagligen berodde det på att de hade blandat de lokala druvsorterna med lite chardonnay. Gramonas Imperial hade lite mer karaktär, lite mer sötma och lite mer syra än den första och definitivt en bra prat-cava. (För dagen delar jag upp cavorna i mat-cavor och prat-cavor.)

Den tredje minns jag mycket väl, även utan mina anteckningar. Hela vår upplevelse av vinhuset Gramona förkroppsligades i den här lekfulla, lättsamma, lite insmickrande och jättegoda cavan. Gramonas Cellar Batlle Gran reserva från 2002 har hela 11 års lagring (enoteca 2000) och det märks på vinet. Det har en massa smaker som bara exploderar i munnen - kaffe, kola, banan, ja allt möjligt. Man vill bara skratta när man dricker det, så gott är det. Vår spralliga guide kallade vinet för Gramonas (e-)star.

Inga kommentarer: