2018-07-01

Majolini, 1 juli 2018

Okej, dags för mera vinturism. Peter och jag har hittills prickat av en resa i Champagnedistriktets Cote de blancs och nästan en vecka i cavans högborg San Sadurni d'Anoya. Vad finns då kvar att upptäcka på kartan över mousserande vin? Kanske Italien ...

Allt är inte guld som glimmar

I Sverige är det just nu väldigt populärt med prosecco, men jag måste få säga det en gång för alla - prosecco kan inte mäta sig med mousserande viner som är framställda med jäsning på flaska, alltså champagnemetoden. Det är inte det att jag dissar prosecco, men jag tycker bara inte att det går att jämföra. Det är som att jämföra pulverkaffe men en kopp god espresso - det kan vara tillräckligt bra i vissa situationer men är inget för finsmakaren. (Oj, nu dissade jag visst prosecco trots allt!)

Men Italien kan! Om man, som Peter, är lite envis och gillar att göra research så hittar man i norra Italien ett par små områden som ägnar sig åt att göra mousserande vin enligt champagnemetoden: Franciacorta och Trento. Så nu har vi påbörjat vår resa i Franciacorta och har varit på våra första vinhus och provat oss fram, och hittills har det varit en trevlig bekantskap.

Typiskt Franciacorta

Det som kännetecknar de mousserande vinerna härifrån är framför allt storleken på bubblorna - de är mycket små och många, något som jag gillar jättemycket. Enligt vår guide på första vinhuset beror det på lagringstiden som är minst 30 månader. Det är också en av de saker som regleras DOC för vinet. En annan sak är druvsorterna: huvudsakligen chardonnay och pinot noir, men också pinot gris samt en lokal druva vars namn jag inte minns just nu. Den är dock ganska ovanlig om jag förstår det rätt. Här finns lite info om regler för framställning av franciacorta.

Majolini - sofistikerat vinhus med känsla för detaljer

Vårt första stopp var på Majolini där vi togs emot av en guide som kunde ha varit tagen direkt ur filmen Prinsessa på vift, Det märks att de har satsat på marknadsföringen och de har samarbetat med konstnärer för att få den där riktigt sinnliga effekten. Vi fick en guidning i framställningsmetoden och därefter en provsmakning.


Franciacorta Pas Dosé "Aligi Sassu"

Det första vinet var en pas dosé, det vill säga inget socker alls tillsatt i andra jäsningen. Vinet är torrt, stramt och har stil och elegans. Är säkert ett bra matvin, men är egentligen inget att skriva hem om (fast det gör jag ju nu, kom jag på).

Franciacorta Brut Millesimato "Electo"

I biljettpriset ingick det egentligen bara provsmakning av en enda sort, men vi bad att få smaka ytterligare en sort för att få lite att jämföra. Vår guide öppnade då en flaska av deras årgångsvin Electo. Och det var något helt annat! En fantastisk mognad och komplexitet, en symfoni av smaker som kommer i omgångar i munnen. Peter gillade förstås att det fanns en underton av lakrits, men det finns mycket fler smaker att hitta i vinet. Om jag minns rätt är det lagrat i nio år på flaska. Det här är ett vin som vi kommer att köpa med oss hem och ta fram vid ett särskilt tillfälle.










Inga kommentarer: